Trénink zrakové diferenciace doma

Vývojová dysfázie se často v začátcích školní docházky přetaví ve specifické poruchy učení, mezi které patří třeba dyslexie (potíže se čtením), dysgrafie (potíže se psaním) či dyskalkulie. V předškolním období často nejsou odhaleny a obtíže se objeví právě v době učení se čtení a psaní. Nedostatky ve zrakovém rozlišování se však mohou projevovat už v nižším věku a velmi jednoduše je lze s dětmi doma trénovat.

  1. Hledej stejné ponožky – jednoduchá činnost na doma. Já osobně ponožky třídím až po několikáté pračce, a tak do košíku sbírám týden ponožky a když je plný, celý ho vysypu a dělám dvojice. Pokud se vám podaří dítě dobře namotivovat, je to výborná činnost pro vás oba. Tip: manželovy černé ponožky jsou oříšek i pro mě, liší se někdy jen délkou nebo měkkostí látky.  Uvidíte, jak si s tím poradí vaše děti.
  2. Třídění knoflíků – pokud máte doma zásobu knoflíků, výborně. Pokud ne, oslovte babičky a prababičky, úspěch bude zaručen. Dítě bude hledat dva stejné knoflíky, případně může třídit dle barev, nebo dle tvarů, také dle velikosti.
  3. Lego návody – na Pinterestu je k dispozici spousta návodů, jak z lega (duplo či klasické) něco postavit, děti musí očima sledovat předlohu a podle ní stavět. Lze stavět na podložku na plocho, nebo stavbu stavět do výšky. Můžete si dle dostupnosti kostek v domácnosti nakreslit návod i sami.
  4. Hledej co je jiné v řadě – tahle hra může mít doma spoustu variací, podle toho, co vás zrovna napadne. My máme doma různé druhy vidliček a mohu z nich postavit řadu, kde jich bude 5 stejných a jedna mírně odlišná. Dítě bude hledat, která je jiná a proto do řady nepatří. Činnost lze obměnit s kolíčkama na prádlo, mincema, kaštanama, ale i fazolema, hrachem, ..)
  5. Hra na stíny – dítě se postaví zády k oknu, které osvětluje slunce (lze si pomoci i baterkou, pokud nemáte vhodné světelné podmínky) a rodič střídá věci, které slunce osvětluje a na zeď promítá jejich stín. Dítě má poznat, co je to za věc (např. dinosaurus, robot, vlak, banán, plyšák, lžička, aj.)
  6. Najdi stejné písmeno – V čekárně nebo v autobuse nás obklopují letáky či reklamy. Nejdřív si je prohlédněte a promyslete, co má dítě hledat, následně mu názorně ukažte na jednom plakátu např. písmeno D, které má na dalších plakátech hledat. Ze začátku volte jednoduchá nezaměnitelná písmena (A,K,H,I,M,O,..) později lehce zaměnitelná písmena (P,B,R,…Z,N,…F,E) Dítě se u této aktivity nejen rozvíjí, ale i zabaví.
  7. Kresli to co já – K této aktivitě bude potřebovat papíry a fixy či jiné psaní náčiní. Na papír nakreslete body 3 x 3 (jako na hrací kostce – ale 9 puntíků) a vedle toho znovu to stejné. V prvním nákresu pak body pospojujte a dítě se do druhého prázdného nákresu pokusí doplnit stejné čáry. I tato aktivita lze hrát v obměnách (např. pouze 4 puntíky, nebo 6), lze zapojit i barvičky.

Stejně jako u jiných aktivit i tady platí, že méně je více. Dítě musí být namotivováno a činnost dělat rádo.

Zpracovala: Mgr. Marcela Pánková (speciální pedagog)