Existuje více druhů asistence a je na zvážení rodičů, školského poradenského zařízení, či sociálního pracovníka, jaký druh asistence dítě potřebuje a v jaké míře.

(mentální, tělesné, zrakové, sluchové postižení, vady řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, vývojové poruchy učení nebo chování)
(zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc, lehčí zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění při vzdělávání)
(žák z prostředí, kde se mu nedostává potřebné podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou, a žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka dle vyhlášky č.147/2011)
Veškeré žádosti o AP se musí ke škole dostat přes ŠPZ (školské poradenské zařízení), a to je buď PPP (Pedagogicko psychologická poradna) nebo SPC (Speciálně pedagogické centrum).
Na základě vyšetření dítěte – dítě by mělo být vyšetřeno mimo PPP a SPC i klinickým logopedem, psychologem (psychiatrem), foniatrem, případně dalšími potřebnými odborníky – uvede PPP či SPC převažující stupeň podpůrných opatření.
Zajistit dítěti veškerá vyšetření, včetně návštěvy PPP a SPC, je čistě v dikci rodičů.
Pokud již ŠPZ vyšetřilo žáka a vystavilo doporučení ke vzdělávání žáka, přičemž součástí je doporučení asistenta pedagoga, předá zákonný zástupce žáka doporučení ve škole. Poté, co škola obdrží od rodičů potřebné dokumenty, posílá ředitel školy žádost na krajský úřad nejpozději do normativně stanoveného data (obvykle 31. května). Krajský úřad vydává souhlas či nesouhlas se zřízením AP pro dané dítě od začátku školního roku a rozhoduje také o výši úvazku AP.
Podpůrná opatření slouží jako podpora práce pedagoga s žákem, a to v případě, kdy vzdělávání vyžaduje v různé míře upravit průběh žákova vzdělávání. Opatření slouží dětem se speciálními vzdělávacími potřebami a kladou si za cíl zajistit žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami možnost naplnění jeho vzdělávacích možností a právo na vzdělání bez diskriminace.
Stupně podpůrných opatření
První stupeň podpůrných opatření vždy navrhuje a poskytuje škola. Druhý až pátý stupeň podpůrných opatření navrhuje a metodicky provází školské poradenské zařízení. Zařazení konkrétních žáků do jednotlivých stupňů a pravidla, podle kterých bude škola doporučení využívat, stanovuje ministerstvo prováděcí vyhláškou č. 27/2016 Sb.
(V současné době, vzhledem k poklesu finančních prostředků a stoupajícího počtu žádostí o zřízení pracovního místa asistenta pedagoga, jsou často přidělovány úvazky menší, nedostačující pro kvalitní integrační proces žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.)